بررسی پاسخ سوال کاغذ دیواری یا رنگ در مجله لینوم فلکس

کاغذ دیواری یا رنگ؟ کدام بهتر است؟

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

انتخاب بین کاغذ دیواری یا رنگ، یکی از چالش‌های همیشگی برای تغییر دکوراسیون منزل است. رنگ و دیوارپوش کاغذی هردو مزایای خود را دارند؛ اما سوال اصلی اینجاست که کاغذ دیواری بهتر است یا رنگ؟ اگر شما هم قصد تغییر ظاهر دیوارهای منزل خود را دارید اما بین انتخاب کاغذ دیواری یا رنگ سردرگم هستید، از کنار اطلاعات این مقاله ساده رد نشوید. در این مقاله از مجله لینوم فلکس، قصد داریم مزایا و معایب کاغذ دیواری و رنگ را از کلیه جوانب با یکدیگر بررسی کنیم. این مقاله فقط 5 دقیقه از وقت شما را می‌گیرد، اما اطلاعات کاملی به شما می‌دهد تا بین کاغذ دیواری و رنگ، انتخاب خود را داشته باشید.

کاغذ دیواری ترک‌ها و عیوب دیوار را به‌راحتی می‌پوشاند

اولین برتری کاغذ دیواری نسبت به رنگ، قدرت پوشانندگی آن است. برای مثال اگر دیوار زدگی یا فرورفتگی داشته باشد، با کاغذ دیواری کاملا پوشیده می‌شود. در‌صورتی‌که برای استفاده از رنگ ابتدا باید با گچ، سطح دیوار را صاف و یکدست کنید. علاوه‌بر این، کاغذ دیواری پس از اجرا کاملا تراز است و مانند رنگ مشکل اختلاف سطح را ندارد.

اگر قلم‌مو رنگ روی قسمت خاصی از دیوار چندین مرتبه کشیده شود، این منطقه نسبت به سایر بخش‌ها برجسته‌تر خواهد شد. این اختلاف سطح ظاهر نامناسبی برای دیوار می‌سازد و باعث برآمدگی در برخی از بخش‌های آن می‌شود. ناگفته نماند کاغذ دیواری این مشکلات را ندارد و برای نصب آن نیازی به زیرسازی نخواهید داشت. پیشنهاد می‌کنیم حتما قبل از اقدام به خرید دیوار‌پوش کاغذی، طرح مورد‌نظر خود را انتخاب کنید؛ زیرا قیمت کاغذ دیواری باتوجه‌به طرح، رنگ و مساحت دیوارها متغیر است.

 کاغذ دیواری؛ بهترین پوشش برای مخفی کردن اشکالات دیوار

شرایط نگهداری رنگ نسبت به کاغذ دیواری آسان‌تر است

یکی از برتری‌های رنگ نسبت به کاغذ دیواری، شرایط نگهداری آن است. بافت کاغذ دیواری در برابر خط و خش حساس بوده و به‌راحتی پاره می‌شود. همچین نهایت عمر کاغذ دیواری تا 5 سال است و پس از این مدت کاغذ دیواری نیاز به تعویض دارد. کاغذ دیواری نباید اصلا خیس شود یا در برابر رطوبت قرار بگیرد؛ زیرا بافت خود را از دست می‌دهد و چروک می‌شود.

فرقی ندارد از کاغذ دیواری ساده و شیک برای پذیرایی استفاده می‌کنید یا کاغذ دیواری‌های طرح برجسته و فانتزی، نحوه نگهداری برای کلیه دیوارپوش‌های کاغذی یکسان است. از طرفی رنگ شرایط نگهداری خاصی ندارد و فقط باید طی بازه‌های زمانی مشخص آن را تمیز کنید تا کدر نشود. به‌نوعی با یکبار رنگ آمیزی دیوارهای خانه و پاکسازی آن‌ها با مواد مناسب، تا مدت زمان طولانی نیاز به ترمیم رنگ نخواهید داشت.

راحتی در نصب دیوارپوش؛ مزیت انتخاب کاغذ دیواری در برابر رنگ

اگر قصد رنگ آمیزی دیوارهای خانه را داشته باشید، حتما به شما توصیه شده که وسایل خانه را بپوشانید. باید اثاث خانه را از دیوارها فاصله دهید و فرش‌ها را جمع کنید تا رنگ روی آن‌ها نریزد. حتی برای جلوگیری از آغشته شدن وسایل خانه به بوی تینر، پیشنهاد می‌شود خانه را کاملا خالی کنید. این اقدامات دردسرهای بسیاری را به‌همراه دارد و از طرفی بخش بزرگی از وقت شما را می‌گیرد.

در عوض، برای نصب کاغذ دیواری فقط باید اثاث منزل را از دیوارها فاصله دهید. چسب کاغذ دیواری نیز بوی کمتری نسبت به تینر دارد و برای افراد حاضر در اتاق آزاردهنده نخواهد بود. شما می‌توانید برای نصب کاغذ دیواری برای اتاق خواب، پذیرایی و سایر بخش‌های خانه از افراد متخصص در این حوزه کمک بگیرید تا فرایند نصب در مدت زمان کمتری انجام شود. کاغذ دیواری یا رنگ هر دو سختی‌های خاصی برای اجرا دارند، اما دیوارپوش فرایند نصب ساده‌تری نسبت به استفاده از رنگ ساختمانی دارد.

شرایط نگهداری ساده‌تر کاغذ دیواری؛ مزیت این پوشش نسبت به رنگ دیوار

اجرای رنگ، هزینه‌ کمتری نسبت به کاغذ دیواری دارد

رنگ هزینه بسیار کمتری نسبت به دیوار پوش کاغذی دارد؛ زیرا مواد اولیه آن به‌راحتی در دسترس است و استفاده آسان‌تری دارد. برای رنگ آمیزی دیوارهای خانه، فقط به رنگ، قلم‌مو و تینر نیاز دارید. البته اگر دیوارهای خانه شما در حال حاضر رنگ روغنی دارند،‌ ابتدا باید رنگ روی دیوار را بتراشید. یک لایه نازک‌کاری انجام دهید و پس از آن مجددا دیوار را رنگ آمیزی کنید. اگر دانش کافی در حوزه نقاشی ساختمان را دارید، حتی می‌توانید خودتان دیوارهای خانه را رنگ کنید و هزینه را به حداقل برسانید.

برای اجرای کاغذ دیواری، ابتدا بر اساس مساحت دیوارهای خانه، رول کاغذ دیواری مورد‌نظر خود را خریداری کنید. سپس از یک فرد متخصص بخواهید تا کار نصب کاغذ دیواری‌ها را انجام دهد. طی فرایند نصب کاغذ دیواری از چسب استفاده می‌شود که هزینه‌ آن نیز بر عهده شماست. جمع هزینه دست‌مزد، چسب و رول کاغذ دیواری چندین برابر هزینه رنگ آمیزی خواهد شد. فرقی نمی‌کند از کاغذ دیواری پتینه، سه بعدی یا برجسته استفاده کنید، هزینه نصب برای کلیه مدل‌های کاغذ دیواری یکسان است. اگر بودجه محدودی دارید و سوال «کاغذ دیواری یا رنگ بهتر است» در ذهن شما وجود دارد، پیشنهاد می‌کنیم به‌سراغ استفاد از رنگ بروید. 

هزینه کمتر اجرای رنگ؛ مزیتی برای انتخاب رنگ به‌جای کاغذ دیواری

سرعت بالاتر در اجرا؛ مزیتی برای انتخاب دیوار پوش کاغذی

برای رنگ آمیزی دیوارهای خانه، باید ابتدا اثاث منزل را تخلیه کنید. تا زمان خشک شدن کامل رنگ نیز نمی‌توان وسایل منزل را به جای اولیه برگرداند. از شروع رنگ‌آمیزی خانه تا پایان آن به‌طور میانگین ۷ روز زمان نیاز است، درصورتی‌که نصب کاغذ دیواری طی 1 الی 2 روز انجام می‌شود. برای نصب کاغذ دیواری نیازی به تخلیه وسایل منزل نیست و بلافاصله پس از نصب دیوار پوش کاغذی می‌توان اثاث را به حالت اولیه برگرداند.

مدت زمان نصب کاغذ دیواری و رنگ باتوجه‌به به ابعاد منزل متغیر است. عوامل تاثیر گذار روی مدت زمان اجرای رنگ یا نصب کاغذ دیواری متراژ اتاق و تعداد نفرات نصاب یا نقاش هستند. برای مثال زمان مورد نیاز برای نصب دیوارپوش در اتاق مستر با اتاق معمولی یکسان نیست؛ زیرا اتاق مستر ابعاد بزرگ‌تری دارد. اگر با اتاق مستر و ویژگی‌های جذاب این اتاق آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله «اتاق مستر چیست؟» را مطالعه کنید. در این مقاله علاوه بر توضیح اتاق مستر، 7 نکته کاربردی برای طراحی آن را عنوان کرده‌ایم.

مدت زمان کوتاه‌تر اجرا؛ مزیت کاغذ دیواری نسبت به رنگ

برخلاف کاغذ دیواری، رنگ قابلیت شستشو دارد

برای مراقبت از کاغذ دیواری باید حتما آن را با شوینده‌های مخصوص یا دستمال نم‌دار تمیز کنید تا به بافت کاغذ آسیبی وارد نشود. اگر روی کاغذ دیواری لک ایجاد شود، باید قبل از وارد شدن به بافت کاغذ، آن را پاک کنید. اگر با نحوه شستشوی کاغذ دیواری آشنایی ندارید، مقاله «چگونه کاغذ دیواری را تمیز کنیم» به شما کمک می‌کند تا با روش‌های تمیز کردن انواع کاغذ دیواری آشنا شوید؛ زیرا در این مقاله اطلاعات کافی برای شستشوی کاغذ دیواری را عنوان کرده‌ایم.

برای تیمز کردن رنگ، نیازی به هیچ‌کدام از این اقدامات نیست. برای نظافت دیوار‌های رنگ‌شده می‌توان بدون نگرانی از مواد شوینده و آب استفاده کرد؛ زیرا به‌راحتی با مواد شوینده داخل خانه تمیز می‌شوند. اگر رنگ روی دیوار لک بگیرد، با استفاده از یک سطل آب گرم، اسکاج پارچه‌ای و مقداری مایع ظرفشویی در کسری از ثانیه پاک خواهد شد.

مزیت شستشوی رنگ؛ برتری این پوشش نسبت به کاغذ دیواری

کاغذ دیواری یا رنگ، کدام انتخاب برای منزل شما بهتر است؟

در این مقاله، مزایا و معایب رنگ و کاغذ دیواری را به‌صورت کامل بررسی کردیم. در پاسخ به سوال «کاغذ دیواری یا رنگ» نمی‌توان یک پوشش را به‌عنوان برنده مقایسه اعلام کرد؛ زیرا رنگ و کاغذ دیواری هردو مزایای خاصی دارند. برای مثال اگر قیمت برای شما اهمیت دارد، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ رنگ آمیزی دیوارها بروید. اما اگر قیمت مهم نیست و به صرفه‌جویی در زمان ارزش بیشتری قائل هستید، کاغذ دیواری بهترین گزینه پیش‌روی شماست. علاوه‌براین کاغذ دیواری نسبت به رنگ، نصب راحت‌تری دارد و برای اجرای آن نیازی به جابه‌جایی کلیه اثاث منزل نیست. باتوجه‌به اطلاعات گفته شده، به‌نظر شما رنگ بهتر است یا کاغذ دیواری؟ شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق کامنت‌های همین مقاله با ما و دیگر خوانندگان مجله لینوم فلکس به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

Comments
اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کاغذ دیواری یا رنگ؟ کدام بهتر است؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.

ارتباط با ما