فنگ‌شویی اتاق خواب؛ مهم‌ترین گام برای دیزاین اتاق خواب

7 ترفند اساسی برای فنگ شویی اتاق خواب

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

ترفندهای فنگ‌شویی ترکیبی از هنر باستانی شرقی و اصول روان‌شناسی هستند؛ اگر تصور می‌کنید که اتاق خوابتان آرامش و انرژی خوبی ندارد، وقت آن رسیده تا از ترفندهای فنگ‌شویی استفاده کنید. فنگ‌شویی اتاق، فضا را در حالتی متعادل و آرامش‌بخش قرار می‌دهد؛ بنابراین کیفیت خوابتان بعد از مدتی افزایش می‌یابد. برای اصول فنگ شویی اتاق خواب، دیدگاه‌های مختلفی بیان شده است؛ بااین‌حال چند ترفند اصلی و اساسی وجود دارد که به‌راحتی قابل انجام است و حس‌و‌حال اتاق خوابتان را دگرگون خواهد کرد. در این مطلب برای چیدمان اصولی اتاق خواب به بررسی این نکات می‌پردازیم.

1. حفظ تعادل در چیدمان اتاق خواب؛ اولین گام برای فنگ شویی اتاق خواب

اولین اصل در فنگ‌شویی، رسیدن به آرامشی است که با حفظ تعادل در چیدمان وسایل اتاق خواب حاصل می‌شود. اتاقی که با رنگ‌ و طرح‌های اغراق‌آمیز و وسایل مختلف دکوری پر شده باشد، ذهن را خسته می‌کند. در اتاق خواب فقط از وسایل ضروری به‌همراه تعداد کمی از وسایل تزئینی استفاده کنید؛ همچنین باید در چیدمان این وسایل دقت داشته باشید تا وسایل از قرار دادن وسایل غیرکاربردی اجتناب کنید.

شاید تصور کنید که به دنبال حذف وسایل غیرضروری و تعدادی از ملزومات تزئینی اتاق خواب، فضای آن خسته‌کننده شود؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا با استفاده از انواع مدل کاغذ دیواری شیک طرح و نقش جذابی برای اتاق ایجاد کنید. در این صورت حفظ تعادل در چیدمان و استفاده از وسایل غیرضروری راحت‌تر است.

تعادل در فنگ‌شویی؛ مهم‌ترین اصل رسیدن به آرامش ذهنی

2. انتخاب تم رنگی مناسب؛ روشی برای ایجاد فضایی آرام

انتخاب رنگ‌های پایه مثل آبی یا قرمز برای دکوراسیون اتاق خواب مناسب نیستند. طبق فنگ شویی رنگ اتاق خواب، رنگ‌های محرک یا گرم، باعث کاهش آرامش ذهنی فرد می‌شوند. درواقع تعیین تم اتاق براساس رنگ‌های گرم انتخاب مناسبی نیست. با‌این‌حال، ترکیب رنگ‌های ملایم سرد یا غیر‌فعال با رنگ‌های گرم انتخاب مناسبی است. شما می‌توانید برای افزایش جذابیت اتاق خواب خود از رنگ‌های قرمز یا رنگ‌های گرم دیگر استفاده کنید.

برای کاغذ دیواری اتاق خواب یا رنگ‌آمیزی دیوارها، از رنگ‌های خنثی مثل سفید، کرم و طوسی با طرح‌های نسبتا ساده استفاده کنید. این رنگ‌ها در دسته رنگ‌های گرم و سرد قرار نمی‌گیرند؛ درواقع رنگ‌های خنثی کرم، طوسی و سفید آرامش بیشتری را برای فرد ایجاد کرده و محرک مغز نیستند. اگر تمایل دارید که از طیف رنگی گسترده‌تری به‌جز رنگ‌های خنثی استفاده کنید، رنگ‌های سبز و آبی، انتخاب‌ بهتری برای اتاق خواب به شمار می‌روند.

3. نور مصنوعی و طبیعی؛ دو منبع انرژی برای اتاق خواب در فنگ‌شویی

استفاده از دو عنصر نور طبیعی و مصنوعی برای به تعادل رسیدن انرژی اتاق خواب در روز و شب تاثیرگذار است. در نقاط مختلف اتاق مثل میز لوازم آرایش، بالای آینه و اطراف تخت می‌توانید از نور‌های رومیزی و دیواری استفاده کنید.

در کنار قرار دادن منابع نور مصنوعی می‌توان از نور طبیعی و حتی المان‌هایی با رنگ روشن نیز استفاده کرد تا فضای اتاق سبک و پرانرژی به نظر برسد. برای مثال، خرید کفپوش‌ با رنگ گرم، فضای اتاق را پرانرژی‌تر نشان می‌دهد.

استفاده از منبع نور طبیعی و غیرطبیعی؛ روشی برای فنگ‌شویی اتاق خواب

4. استفاده از منسوجات با الیاف طبیعی؛ توصیه شده در قوانین فنگ شویی اتاق خواب

برای فنگ شویی اصولی از ملحفه‌ها با الیاف طبیعی در اتاق خوابتان استفاده کنید. الیاف طبیعی مثل لینن به جریان هوای بهتر کمک کرده و درنتیجه کیفیت خواب را افزایش می‌دهند. استفاده از تشک طبی با‌کیفیت، یکی از مواردی است که در فنگ‌شویی اتاق خواب تاثیر دارد ولی کمتر به آن توجه می‌شود.

علاوه‌بر جنس روتختی و ملحفه، باید به رنگ آن‌ها نیز دقت کرد. به‌طور‌کلی رعایت یک پالت رنگی از رنگ‌های مکمل باعث ایجاد محیطی پویا و در عین حال آرامش‌بخش می‌شود. یک روش مناسب برای اجرای بهتر فنگ‌شویی اتاق و افزایش گرمای محیط برای حفظ انرژی، استفاده از پارکت لمینت طرح چوب است. پارکت لمینت قهوه‌ای روشن یا قهوه‌ای تیره در کنار منسوجات از جنس الیاف طبیعی، مکملی برای فنگ‌شویی صحیح اتاق به شمار می‌روند.

5. توجه به راستای تخت در اتاق خواب؛ انتقال انرژی مثبت هنگام خواب

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که هنگام خواب، به قسمت ورودی اتاق خواب اشراف داشته باشند. با این‌حال، قرار دادن تخت روبه‌روی در باعث کاهش سطح انرژی مثبت در بدن خواهد شد. به‌طورکلی بهترین مکان برای قرار دادن تخت، وسط اتاق و مقابل یک دیوار سفید محسوب می‌شود.

علاوه‌بر این، از قرار دادن تخت زیر قفسه، شلف و اشیای آویزان خودداری کنید؛ کولر گازی، پنکه و تابلوهای تزیینی از موارد دیگری است که نباید بالای تخت شما قرار بگیرند. در واقع بهترین مکان برای تابلوهای تزیینی مقابل تخت محسوب می‌شود تا به محض باز کردن چشم‌هایتان، منظره‌ای زیبا یا جمله‌ای خاطره‌انگیز مقابل چشمانتان نقش ببندد.

اتاق‌های مختلف خانه را به یک شکل دکور نکنید. اتاق خواب کودک با اتاق والدین تفاوت دارد؛ بنابراین انواع کاغذ دیواری اتاق خواب زن و شوهر، برای اتاق خواب کودک یا نوجوان کاربردی نیست و تعادل فنگ‌شویی را از بین می‌برد. برای هر فضای خانه از وسایل دکوری مخصوص به خود استفاده کنید تا براساس فنگ شویی اتاق خواب، تنوع متعادلی را ایجاد کنید.

قرار دادن تخت وسط اتاق خواب؛ نکته مهم در چیدمان و فنگ‌شویی

6. حذف وسایل الکترونیکی؛ یک ترفند ساده و مهم در فنگ‌شویی اتاق خواب

وسایل الکترونیکی و صفحه نمایش تلویزیون باید از اتاق خواب حذف شوند. این وسایل یکی از اصلی‌ترین محرک‌های مغز برای کاهش کیفیت خواب افراد به شمار می‌روند. وسایل الکترونیکی زمانی که حتی استفاده نمی‌شوند، امواج الکترومغناطیس از خود ساطع می‌کنند.

به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم تا وسایل الکترونیکی را داخل اتاق خواب نگه ندارید. طبق اصول روانشناسی، قبل از خواب باید از محرک‌های مغز دوری کنید که ذهن شما را در طول شب بیدار نگه می‌دارند. در اصل فنگ‌شویی هم این اصل روانشناسی در نظر گرفته شده تا خوابی آرام برای افراد رقم بخورد.

7. تابلوهای تزیینی؛ کلید آخر برای رعایت فنگ‌شویی اتاق خواب

استفاده از یک قطعه هنری، مناظر آرام‌بخش و جملات قصار انگیزشی ممکن است الهام‌بخش اتاق شما باشد. تابلوهای نقاشی در فنگ شویی اتاق خواب دخترانه و پسرانه تاثیر مشابه می‌گذارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم تا حتما از تابلوهای هنری استفاده کنید.

البته هر وسیله زینتی از نظر فنگ شویی اتاق خواب، مناسب نیست؛ برای مثال، کتاب‌ها در اتاق خواب، حسی مشابه اتاق کار در فرد ایجاد کرده و در نهایت آرامش فرد را مختل می‌کنند. علاوه‌بر این، براساس قوانین فنگ شویی اتاق خواب، استفاده از عناصر زنده مثل آب و گیاه در اتاق خواب توصیه نمی‌شود؛ گل‌ها در اتاق خواب انرژی یانگ تولید می‌کنند که مخل آرامش فرد است.

دور کردن کتاب‌ها و وسایل الکترونیکی؛ ایجاد وجه تمایز در اتاق خواب و اتاق کار

طراحی رنگ و طرح دیوار اتاق خواب؛ پیش زمینه اجرای اصول فنگ شویی

در این مقاله به توضیح ترفندهای فنگ شویی اتاق خواب پرداختیم؛ فنگ‌شویی یک هنر باستانی استفاده از عناصر مختلف برای ایجاد هارمونی در فضای یک اتاق شناخته می‌شود. حذف وسایل الکترونیکی، قرار دادن تابلوهای تزیینی و انتخاب رنگ مناسب از ترفندهای این هنر باستانی به شمار می‌روند.

فنگ شویی اتاق خواب در قدم اول نیازمند ایجاد فضای نوری مناسب و تم رنگی خنثی است؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در مسیر دیزاین اتاق خواب و استفاده از اصول فنگ‌شویی از انواع کاغذ دیواری، پارکت و کفپوش کمک بگیرید. اگر شما نیز نکته‌ای درخصوص فنگ شویی اتاق خواب می‌دانید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

نظرات کاربران

Comments
اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “7 ترفند اساسی برای فنگ شویی اتاق خواب”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.

ارتباط با ما