مراحل گام به گام نصب کاغذ دیواری 

آموزش نصب کاغذ دیواری به زبان ساده

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

یکی از بهترین راه‌ها برای تغییر دکوراسیون و ایجاد تغییرات چشم‌گیر در خانه استفاده از کاغذ دیواری است. این کاغذها طرح‌‌ها و رنگ‌های متنوعی دارند. به همین دلیل برای هر سبک دکوراسیونی مناسب هستند. همچنین هزینه خرید کاغذ دیواری بسیار مقرون‌به‌صرفه است و با کمی دقت و مهارت می‌توانید کار نصب را خودتان نیز انجام دهید. در این مطلب شما را با مراحل نصب کاغذ دیواری آشنا می‌کنیم. بعد از مطالعه نکاتی که در این مقاله به آن اشاره کرده‌ایم کار چسباندن کاغذ دیواری را می‌توانید به‌صورت گام‌به‌گام و راحت انجام دهید. 

آماده‌سازی وسایل مورد‌نیاز؛ اولین مرحله نصب کاغذ دیواری 

برای نصب کاغذ دیواری باید قبل از هر‌چیز وسایل مورد‌نیاز را آماده کنید. به‌این‌ترتیب کار نصب ساده‌تر و سریع‌تر انجام خواهد شد. همچنین با تهیه وسایل مورد‌نیاز نتیجه بهتر و بی‌نقص خواهید داشت. به‌طورکلی برای چسباندن کاغذ دیواری به وسایلی مانند مداد، قیچی، چسب PVA،‌ قلمو کوچک و بزرگ، تیغ یا کاتر و ماله (خط‌کش صاف‌کننده) نیاز دارید. با خرید کاغذ دیواری timberland از فروشگاه لینوم فلکس کلیه فرایند بسته‌بندی، حمل و تحویل کالا با استاندارد بالا و کمترین هزینه برای مشتریان انجام می‌شود. 

شروع نصب کاغذ دیواری با آماده کردن وسایل مورد‌نیاز 

مرحله دوم؛ توجه به زیرسازی دیوار قبل از نصب کاغذ دیواری

پس از فراهم کردن وسایل و ابزارهای مورد‌نیاز برای نصب کاغذ دیواری، برای جلوگیری از صرف هزینه اضافی و پرداخت مجدد قیمت کاغذ دیواری ساده و شیک نوبت به باز‌بینی و زیرسازی دیوار می‌رسد. چسباندن کاغذ دیواری روی دیوارهای نم گرفته و آسیب‌دیده نتیجه مطلوبی به همراه نخواهد داشت. اگر دیوارها نم دارند، علاوه‌بر از بین بردن نم، ریشه و منبع آن را نیز پیدا کنید و از بین‌ ببرید. زیرا وجود رطوبت بعد از مدتی باعث باد کردن کاغذ دیواری و تغییر ظاهر آن می‌شود. برای حل مشکل نم دیوار‌ها می‌توانید از افراد متخصص کمک بگیرید.

بعد از بین بردن نم دیوار باید روی قسمت‌هایی که به تازگی گچ کرده‌اید را روغن الیف بزنید. این روغن برای زیرسازی پیش از رنگ به کار می‌رود و در رنگ‌فروشی‌ها موجود است. اگر هم کل دیوار اصلا رنگ نشده و به‌طور‌کامل گچ است باید کل دیوار را روغن الیف بزنید. بعد از پایان این مرحله دیوار را باز‌بینی کنید تا ترک یا شکافی روی آن وجود نداشته باشد. در‌صورت وجود شکاف باید آن قسمت را بتونه کنید و سپس یک‌دست رنگ روغن در حد آستر بزنید تا دیوار صاف و بدون لکه باشد.  

مرحله سوم؛ شست‌وشو و آماده‌سازی دیوارها برای نصب کاغذ دیواری 

برای اینکه کاغذ دیواری جدید برای پذیرایی، اتاق‌ها و راهروها به‌خوبی به دیوار بچسبد، ابتدا دیوارها را بشویید. این کار باعث می‌شود تا چربی و دوده روی سطح دیوار به‌طور‌کامل از بین برود. با سمباده نیز می‌توانید دیوارها را تمیز کنید. در‌صورتی‌که پوشش قبلی دیوار از جنس وینیل است، قبل از نصب کاغذ دیواری باید به‌طور‌کامل از دیوار کنده شود. اگر پوشش قبلی هم کاغذ دیواری است، کار نصب را می‌توانید روی هم کاغذ قبلی انجام دهید. قبل از چسباندن کاغذ دیواری می‌توانید دیوار را با چسب مخصوص نیز زیرسازی کنید.

شست‌وشوی دیوار قبل از چسباندن کاغذ دیواری 

مرحله چهارم؛ توجه به زمان مناسب برای چسباندن کاغذ دیواری 

همان‌طور که متوجه شدید یکی از مراحل مهم برای نصب کاغذ دیواری برای سقف، دیوار اتاق‌ها و سالن زیرسازی و آماده‌سازی دیوار است. در اکثر موارد افراد دیوار نیاز به گچ‌کاری یا رنگ‌آمیزی دارد. پیش از چسباندن کاغذ دیواری روی دیواری که تازه رنگ خورده یا گچ‌کاری شده است، یک هفته صبر کنید. 

مرحله پنجم؛ استفاده از شاقول برای نصب دقیق کاغذ دیواری 

به این نکته توجه داشته باشید که بسیاری از دیوار‌ها کاملا عمود نیستند. به همین دلیل بهتر است برای نصب دقیق و بی‌نقص کاغذ دیواری مخصوص آشپزخانه و بخش‌های دیگر خانه از شاقول استفاده کنید. برای استفاده از این ابزار ریسمان شاقول را از کنج دیوار به سمت پایین نگه داشته و در پهنای کاغذ دیواری منهای دو سانتی‌متر قرار دهید. این دو سانتی‌متر برای روی هم قرار گفتن کاغذها و تراز شدن اولیه کار است. سپس با مداد از بالا، وسط و پایین چند علامت برای نصب دقیق کاغذ روی دیوار بگذارید.

برای نصب دقیق از تراز نیز می‌توانید استفاده کنید. بعد از اینکه نشانگر تراز در جای اصلی خود قرار گرفت، چند علامت با مداد روی دیوار بکشید و سپس نقاط به دست آمده را به یکدیگر متصل کنید. بعد از محاسبه خطوط تا سقف می‌توانید پی به زاویه تراز برده و آن را محاسبه کنید. در‌صورتی‌که عدد به دست آمده مثلا یک سانتی‌متر باشد، بهتر است بعد از کاستن یک‌ سانتی‌متر از طول دوباره عمل تراز را تکرار کنید تا مطمئن شوید.

مرحله ششم؛ نحوه برش کاغذ دیواری‌ها برای نصب

طول کاغذ دیواری‌ها را بر‌اساس طول دیوار به‌علاوه ۱۰ سانتی‌متر اضافی برش دهید. بهتر است برش کاغذها روی میز مخصوص انجام شود. البته می‌توانید این‌کار را روی سطح صاف کابینت آشپزخانه یا کانتر نیز انجام دهید. پس از محاسبه طول برش اولیه، روی میز کار را با مداد علامت‌گذاری کنید و بقیه برش‌ها را نیز با همین مقیاس انجام دهید.

بعد از انجام این مراحل رول کاغذ دیواری را روی میز باز کنید. از یک لبه میز برای تراز نگه داشتن کاغذ دیواری‌ها می‌توان استفاده کرد. بعد از قرار گرفتن کاغذ روی نقطه میزان، برش را انجام دهید.

اهمیت اندازه‌گیری و برش دقیق برای نصب کاغذ روی دیوار

مرحله هفتم؛ نحوه چسب‌کاری کاغذ دیواری‌‌ها برای نصب

بعد از انجام برش، باید کاغذ دیواری‌ها را چسب‌کاری کنید. کاغذ دیواری‌ها را به ترتیب برگردانید و پشت آن‌ها را با قلمو به چسب مخصوص آغشته کنید. برای چسب زدن، قلمو را از وسط کاغذ دیواری به سمت کناره‌ها بکشید. توجه داشته باشید که لبه‌های کناری به چسب آغشته نشوند. در‌صورتی‌که این اتفاق بیافتد چسب به زیر کاغذ دیواری نفوذ کرده و عمل نصب با مشکل مواجه خواهد شد. 

کاغذ دیواری‌های چسب‌خورده را از سمت پشت روی یکدیگر قرار دهید تا برای انتقال آماده باشند. دقت کنید که کاغذها چروک نشوند. برای مدتی کاغذها را به حال خود رها کنید تا به اصطلاح نرم شوند. این عمل موجب می‌شود تا کاغذ‌ها منبسط شوند و هنگام نصب دچار چروک یا حباب نشوند. توجه داشته باشید که زمان رها کردن کاغذها نباید طولانی باشد، زیرا خطر پاره شدن آن‌ها وجود دارد.

مرحله هشتم؛ نکات مهم برای نصب اولین کاغذ دیواری

نصب اولین کاغذ دیواری بریده شده روی دیوار بسیار حائز اهمیت است. زیرا بقیه تکه‌ها باید دقیقا کنار یکدیگر چسبیده شوند. کار نصب را همیشه از گوشه‌های دیوار شروع کنید. برای نصب یک برس و یک قیچی در جیبتان داشته باشید. بعد از بالا رفتن از نردبان کاغذ دیواری را آهسته باز کنید و از قسمت بالا به حالت تراز نگه دارید. اجازه دهید کاغذ دیواری به حالت آویزان و رو به پایین قرار بگیرد؛ سپس به آهستگی با برس از بالا به سمت پایین روی آن بکشید.

میزان چسب روی لبه‌ها کاغذ دیواری کمتر است. برای اینکه کاغذ از دیوار جدا نشود روی این قسمت را به وسیله یک غلتک با فشار بالا بکشید. همچنین برای اینکه کاغذ دیواری کمتر از سطح دیوار نباشد، کاغذ را چند سانتی‌متر اضافه‌تر بردارید. سپس قسمت اضافه را با یک قیچی جدا کنید. 

مرحله نهم؛ نحوه اضافه کردن چسب به زیر کاغذ دیواری 

در‌صورتی‌که چسب در برخی نقاط کاغذ دیواری کم است، باید با ظرافت چسب را فقط به زیر کاغذ دیواری بزنید. اگر چسب‌ روی کاغذ دیواری زده شود بعد از مدتی رنگ آن تغییر می‌کند و زرد می‌شود. 

مرحله دهم؛ نحوه نصب کاغذ دیواری در اطراف جای پریزها

نقاط مشکل‌ساز مانند جای پریز‌های برق را باید ابتدا با کاغذ دیواری بپوشانید؛ سپس در محل مورد‌نظر برش ضربدری دهید. در مرحله آخر باید اطراف پریز‌ها را علامت‌گذاری کنید و برش اصلی را انجام دهید. 

نحوه نصب کاغذ دیواری اطراف پریز

مرحله یازدهم؛ نحوه بر‌طرف کردن حباب هوا کاغذ دیواری 

اگر مشاهده کردید زیر قسمتی از کاغذ دیواری حباب هوا وجود دارد، ابتدا باید در آن قسمت با کمک یک کاتر، دو برش به شکل ضربدر ایجاد کنید. با استفاده از یک قلمو کوچک، مقداری چسب به دیوار زیر کاغذ دیواری بمالید؛ سپس با دقت و به‌آرامی کاغذ دیواری را سر جای خود برگردانید. به این‌ترتیب هم حباب هوا به‌طورکامل رفع می‌شود و هم دیگر اثری از بریدگی دیده نخواهد شد. 

مرحله دوازدهم؛ راهنمای نصب کاغذ دیواری برای قسمت‌های آسیب‌دیده 

اگر پس از نصب کاغذ دیواری مشاهده کردید که یک قسمت از کاغذ صدمه دیده است، از کاغذ دیواری‌های اضافه‌مانده استفاده کنید. برای انجام این کار ابتدا قسمت آسیب‌دیده را با دقت از دیوار جدا کنید. سپس از کاغذ دیواری که اضافه مانده قسمتی را ببرید. توجه داشته باشید قسمتی که جدا کرده‌اید با قسمت آسیب‌دیده مشابه باشد.

نصب دقیق و بی‌دردسر کاغذ دیواری با دست‌های خودتان

در این مقاله با مراحل گام‌به‌گام نصب کاغذ دیواری آشنا شدیم. برای انجام این کار قبل از هر‌ چیز باید وسایل مورد‌نیاز را تهیه کنید و به زیرسازی دیوار برای نصب بی‌نقص کاغذ دیواری توجه ویژه‌ای داشته باشید. اگر تصمیم دارید خودتان کار نصب را انجام دهید، حتما مراحلی که در این مقاله به آن اشاره شده است را به دقت رعایت کنید.

پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از هر‌گونه مشکل و نیاز به هزینه مجدد، چسباندن کاغذ دیواری را به افراد متخصص بسپارید. اگر برای نصب کاغذ دیواری نیاز به راهنمایی بیشتر دارید، سوالات خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

 

نظرات کاربران

Comments
اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “آموزش نصب کاغذ دیواری به زبان ساده”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.

ارتباط با ما